Σάββατο 4 Απριλίου 2020

Προκαταρκτικά πορίσματα έρευνας των ΔΧΣ για την υποστήριξη των δικηγόρων σε επίπεδο ΕΕ, προς αντιμετώπιση της βλάβης τους από τον Covid-19


Η ομάδα δικηγόρων που εργάζεται με συντονισμό των Δικηγόρων Χωρίς Σύνορα μοιράζεται τα προκαταρκτικά πορίσματα έρευνάς της για την υποστήριξη των δικηγόρων σε επίπεδο ΕΕ, προς αντιμετώπιση της βλάβης τους από τον Covid-19.




ΕΛΛΑΔΑ
Κατόπιν έντονων αντιδράσεων των δικηγόρων για τον αποκλεισμό τους από την υποστήριξη με το επίδομα 800 ευρώ που λαμβάνουν οι "μη επιστήμονες" αυτοαπασχολούμενοι, εξαγγέλθηκε ότι θα δοθεί voucher επαγγελματικής κατάρτισης στους επιστήμονες (δικηγόρους, ιατρούς, λογιστές, ερευνητές, οικονομολόγους). Στις 3-4-2020 θεσμοθετήθηκε πρόσβαση σε πρόγραμμα επαγγελματικης κατάρτισης με voucher αξίας, τελικώς, 470 ευρώ, τα οποία λαμβάνει ο φορέας επαγγελματικής κατάρτισης. Παράλληλα, όσοι ολοκληρώσουν κατάρτιση 100 ωρών, θα λάβουν επιπρόσθετα επίδομα 600 ευρώ, σε δυο δόσεις (400 και 200 ευρώ), περί τα τέλη Απριλίου 2020. Δεν έχει δεσμοθετηθεί ακόμα η άρση του αποκλεισμού των δικηγόρων από το "επίδομα ειδικού σκοπού των 800 ευρώ", αλλά και από την ελάφρυνση ενοικίου κατά 60%, που αποτελεί μέτρο δημοσιονομικά ουδέτερο, από το οποίο επίσης ωφελούνται οι "μη επιστήμονες" αυτοαπασχολούμενοι στην Ελλάδα. Οι επαγγελματικές ενώσεις διεκδικούν δέσμη μέτρων και άρση της διακριτικής μεταχείρισης των δικηγόρων στην Ελλάδα, την οποίαν χαρακτήρισαν "εμπαιγμό", ενώ ομάδες δικηγόρων την χαρακτήρισαν "δίωξη". Ενώσεις Εισαγγελέων και Δικαστών έχουν καλέσει την Πολιτεία να άρει την "άδικη", όπως χαρακτηρίσθηκε, στάση της απέναντι στους συλλειτουργούς της Δικαιοσύνης Δικηγόρους και να τους αντιμετωπίσουν με σεβασμό.

 ΔΑΝΙΑ
Η Επιτροπή ενέκρινε κρατικό πρόγραμμα ύψους 1,3 δισεκατομμυρίων ευρώ για την αποζημίωση των αυτοαπασχολούμενων για ζημίες που υπέστησαν εξαιτίας της επιδημίας του κορωνοϊού.
Η εκτελεστική αντιπρόεδρος Margrethe Vestager, υπεύθυνη για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε: "Οι αυτοαπασχολούμενοι πλήττονται σκληρά από την επιδημία του κορωνοϊού. Με το καθεστώς αυτό, η Δανία θα αποζημιώσει έως και το 75% της αναμενόμενης απώλειας του κύκλου εργασιών για τους αυτοαπασχολούμενους με μέγιστη αποζημίωση 23.000 DKK (€ 3000) ανά μήνα και ανά άτομο. Ο οικονομικός αντίκτυπος της πανδημίας είναι σοβαρός. Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή συνεργάζεται με όλα τα κράτη μέλη για την εξεύρεση εφαρμόσιμων λύσεων, σύμφωνων με τους κανόνες της ΕΕ. "
Στο πλαίσιο του προγράμματος, το οποίο θα διαρκέσει έως τις 9 Ιουνίου 2020, οι αυτοαπασχολούμενοι που είναι εγγεγραμμένοι στο κρατικό Σύστημα Πολιτικής Εγγραφής, θα δικαιούνται να αποζημιωθούν εν μέρει για τις απώλειες του κύκλου εργασιών τους που υπέστησαν εξαιτίας της επιδημίας κορωνοϊού. Η αποζημίωση θα ληφθεί υπό τη μορφή επιχορηγήσεων και θα καλύψουν το 75% της αναμενόμενης απώλειας του κύκλου εργασιών για περίοδο τριών μηνών, υπολογιζόμενης με βάση το μέσο μηνιαίο κύκλο εργασιών το έτος 2019. Η μέγιστη αποζημίωση θα είναι 23.000 DKK (3.000 ευρώ) ανά μήνα και ανά άτομο.

Η Επιτροπή αξιολόγησε το μέτρο βάσει του άρθρου 107 παράγραφος 2 στοιχείο β) της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), το οποίο επιτρέπει στην Επιτροπή να εγκρίνει μέτρα κρατικών ενισχύσεων που χορηγούνται από τα κράτη μέλη για την αποζημίωση συγκεκριμένων εταιρειών ή συγκεκριμένων τομέων ( υπό τη μορφή προγραμμάτων ) για τις ζημίες που προκαλούνται άμεσα από έκτακτα γεγονότα.
Η Επιτροπή θεωρεί ότι η επιδημία του κορωνοϊού χαρακτηρίζεται ως έκτακτο γεγονός, καθώς συνιστά εξαιρετικό και απρόβλεπτο γεγονός που έχει σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο. Ως εκ τούτου, κρίνονται δικαιολογημένες οι έκτακτες παρεμβάσεις των κρατών μελών για την αντιστάθμιση των ζημιών που συνδέονται με την εκδήλωση της ασθένειας.

ΝΟΜΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ
Η Επιτροπή θεωρεί ότι η επιδημία του κορωνοϊού χαρακτηρίζεται ως έκτακτο γεγονός, καθώς συνιστά εξαιρετικό και απρόβλεπτο γεγονός που έχει σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο. Ως εκ τούτου, κρίνονται δικαιολογημένες οι έκτακτες παρεμβάσεις των κρατών μελών για την αντιστάθμιση των ζημιών που συνδέονται με την εκδήλωση της ασθένειας.

Η χρηματοδοτική στήριξη από κοινοτικούς ή εθνικούς πόρους που χορηγούνται σε υπηρεσίες υγείας ή άλλες δημόσιες υπηρεσίες για την αντιμετώπιση της κατάστασης του κορωνοϊού δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ελέγχου των κρατικών ενισχύσεων. Το ίδιο ισχύει και για κάθε δημόσια οικονομική στήριξη που παρέχεται απευθείας στους πολίτες. Ομοίως, τα μέτρα δημόσιας στήριξης που είναι διαθέσιμα σε όλες τις εταιρείες, όπως για παράδειγμα επιδοτήσεις μισθών και αναστολή πληρωμών φόρου εταιρειών και φόρου προστιθέμενης αξίας ή κοινωνικών εισφορών, δεν υπόκεινται στον έλεγχο των κρατικών ενισχύσεων και δεν απαιτούν την έγκριση της Επιτροπής βάσει των κανόνων της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, τα κράτη μέλη μπορούν να ενεργήσουν αμέσως.
Όταν εφαρμόζονται κανόνες κρατικών ενισχύσεων, τα κράτη μέλη μπορούν να σχεδιάσουν εκτεταμένα μέτρα ενίσχυσης για την υποστήριξη συγκεκριμένων εταιρειών ή τομέων που υποφέρουν από τις επιπτώσεις της επιδημίας του κορωνοϊού σύμφωνα με το υφιστάμενο πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ.
Στις 13 Μαρτίου 2020, η Επιτροπή εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με μια συντονισμένη οικονομική απάντηση στον COVID-19 που παρουσιάζει αυτές τις δυνατότητες.
Για παράδειγμα:

• Τα κράτη μέλη μπορούν να αποζημιώσουν συγκεκριμένες εταιρείες ή συγκεκριμένους τομείς (με τη μορφή προγραμμάτων) για τις ζημίες που υπέστησαν και που προκλήθηκαν άμεσα από έκτακτα γεγονότα, όπως αυτά που προκλήθηκαν από την επιδημία κορωνοϊού. Αυτό προβλέπεται στο άρθρο 107 παράγραφος 2 στοιχείο β) της ΣΛΕΕ.
• Οι κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις που βασίζονται στο άρθρο 107 παράγραφος 3 στοιχείο γ) της ΣΛΕΕ επιτρέπουν στα κράτη μέλη να βοηθήσουν τις εταιρείες που αντιμετωπίζουν ελλείψεις ρευστότητας και χρειάζονται επείγουσα βοήθεια διάσωσης.
• Αυτό μπορεί να συμπληρωθεί με διάφορα πρόσθετα μέτρα, όπως ο κανονισμός de minimis και ο γενικός κανονισμός απαλλαγής κατά κατηγορία, τα οποία μπορούν επίσης να εφαρμοστούν αμέσως από τα κράτη μέλη, χωρίς τη συμμετοχή της Επιτροπής.

Πέραν των υφιστάμενων δυνατοτήτων που προβλέπονται ήδη από τους ισχύοντες κοινοτικούς κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις, η Επιτροπή ενέκρινε στις 19 Μαρτίου 2020 ένα προσωρινό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων που θα επιτρέψει στα κράτη μέλη να χρησιμοποιήσουν την πλήρη ευελιξία που προβλέπεται από τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις για να στηρίξουν την οικονομία σε σχέση με την επιδημία του κορωνοϊού.
Το πλαίσιο, που βασίζεται στο άρθρο 107 παράγραφος 3 στοιχείο β) της ΣΛΕΕ, αναγνωρίζει ότι ολόκληρη η οικονομία της ΕΕ αντιμετωπίζει σοβαρή διαταραχή. Για να αντιμετωπιστεί αυτή, το προσωρινό πλαίσιο προβλέπει πέντε τύπους ενισχύσεων:
i)                 άμεσες επιδοτήσεις, επιλεκτικά φορολογικά πλεονεκτήματα και προκαταβολές
ii)               κρατικές εγγυήσεις για δάνεια που χορηγούνται από τράπεζες σε εταιρείες
iii)              επιδοτούμενα δημόσια δάνεια σε εταιρείες • iv) διασφαλίσεις για τις τράπεζες που κατευθύνουν τις κρατικές ενισχύσεις στην πραγματική οικονομία
iv)               Βραχυπρόθεσμη ασφάλιση εξαγωγικών πιστώσεων.
Το προσωρινό πλαίσιο θα τεθεί σε εφαρμογή μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου του 2020. Προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια δικαίου, η Επιτροπή θα αξιολογήσει πριν από την ημερομηνία αυτή, εάν το πλαίσιο χρειάζεται να επεκταθεί.
Η μη εμπιστευτική εκδοχή της απόφασης θα διατεθεί στο πλαίσιο του αρχείου SA.56791 στο μητρώο κρατικών ενισχύσεων στον δικτυακό τόπο του διαγωνισμού της Επιτροπής, μόλις επιλυθούν τυχόν ζητήματα εμπιστευτικότητας. Νέες δημοσιεύσεις των αποφάσεων σχετικά με κρατικές ενισχύσεις στο Διαδίκτυο και στην Επίσημη Εφημερίδα αναφέρονται στην εφημερίδα Weekly e-News για τις κρατικές ενισχύσεις.

ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Ο Υπουργός Οικονομικών, Rishi Sunak, έχει ανακοινώσει ένα πακέτο υποστήριξης έκτακτης ανάγκης για την προστασία των 5 εκατομμυρίων αυτοαπασχολούμενων της Βρετανίας.
Η κυβέρνηση θα καταβάλλει στους αυτοαπασχολούμενους επιχορήγηση με βάση τα προηγούμενα φορολογητέα μηνιαία κέρδη τους τα τελευταία τρία χρόνια, αξίας έως και 80% των κερδών έως του ανώτατου ορίου 2.500 λιρών το μήνα. Για να είναι επιλέξιμοι, πρέπει να έχουν ετήσια «κέρδη» (κέρδη από μη μισθωτές υπηρεσίες) λιγότερο από 50.000 λιρών ετησίως, σύμφωνα με την Εφορία.

Οι φορολογικές δηλώσεις των τελευταίων τριών ετών θα είναι τα βασικά αποδεικτικά στοιχεία των κερδών, επί των οποίων θα γίνει η αξιολόγηση. Η Εφορία θα λάβει κατά μέσο όρο τα κέρδη της τελευταίας τριετίας των αιτούντων ως αυτοαπασχολούμενοι. Αν οι αιτούντες έχουν  ασκήσει μη-μισθωτές υπηρεσίες μόνο για ένα ή δύο χρόνια, τότε η Εφορία θα βασιστεί μόνο σε αυτές τις φορολογικές δηλώσεις.

Ο Sunak είπε ότι η επιδότηση δεν μπορεί να χορηγηθεί μέχρι τον Ιούνιο. Ωστόσο θα είναι αναδρομική από τον Μάρτιο, γεγονός που υποδηλώνει ότι η μέγιστη επιδότηση μπορεί να φθάσει τις 7.500 λίρες. Το σύστημα είναι σχεδιασμένο να διαρκέσει τρεις μήνες, αλλά θα επανεξετασθεί και μπορεί να επεκταθεί. Το Υπουργείο Εργασίας και Συντάξεων θα μπορεί να προκαταβάλει την παροχή, "σίγουρα εντός ημερών" από την αίτηση. Επίσης οι Δήμοι έχουν χρήματα για να βοηθήσουν τις οικογένειες από τους λογαριασμούς δημοτικών τελών.

ΓΕΡΜΑΝΙΑ
Οι αυτοαπασχολούμενοι και οι επιχειρήσεις με 5 ή λιγότερους υπαλλήλους θα είναι επιλέξιμοι για άμεσες χορηγήσεις από την κυβέρνηση έως και 9.000 € για περίοδο τριών μηνών, επιχειρήσεις με 5 έως 10 υπαλλήλους μπορούν να υποβάλουν αίτηση για 15.000 €.
Με τις εξώσεις να αφορούν μεγάλη μερίδα πολιτών σε μια χώρα με μια μεγάλη αγορά ενοικιαζόμενων ακινήτων, οι κανόνες της Γερμανίας για τις πληρωμές ενοικίων έχουν τροποποιηθεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου. Η μη καταβολή του μισθώματος δεν θα είναι βάσιμος λόγος για έξωση για άτομα των οποίων το εισόδημα έχει πληγεί από τον κορονοϊό και οι αρχές έχουν την εντολή να "υποθέσουν" τη σχέση μεταξύ των μειωμένων αποδοχών και της πανδημίας, αντί να υπέχουν οι πολίτες το βάρος να αποδείξουν ότι επηρεάζονται. Οι αλλαγές που έγιναν ήταν ένας συμβιβασμός που επιτεύχθηκε έτσι ώστε η τυπική νομική απαίτηση καταβολής ενοικίου παραμένει άθικτη, παρά την προσωρινή εξαίρεση.
Οι απαιτήσεις για τη χορήγηση μακροχρόνιου επιδόματος ανεργίας Hartz IV και για την υποστήριξη των παιδιών θα χαλαρώσουν προσωρινά, καθώς η κυβέρνηση υπολογίζει απότομη αύξηση των αιτήσεων. Απλή απόδειξη της βραχυπρόθεσμης μείωσης στο εισόδημα, αντί της συνήθους εξάμηνης περιόδου, αρκεί για να μπορέσουν να επωφεληθούν.
Επιπλέον κονδύλια προορίζονται επίσης για τους γονείς που αναγκάζονται να σταματήσουν την εργασία τους ή να εργάζονται λιγότερο επειδή τα παιδιά τους δεν μπορούν πλέον να πάνε σε σχολεία ή νηπιαγωγεία.

ΟΛΛΑΝΔΙΑ

Στην Ολλανδία έχουν ληφθεί μέτρα για την οικονομική στήριξη των δικηγόρων την περίοδο αυτή. Το Συμβούλιο Νομικής Βοήθειας επεξεργάζεται ένα προκαταρκτικό μέτρο πληρωμής 50% συνδεόμενο με τον αριθμό των αιτήσεων  του έτους 2019 . Οι όροι και οι λεπτομέρειες υπό τους οποίους μπορεί να ζητηθεί προκαταβολή και ο τρόπος υλοποίησης βρίσκονται στο στάδιο της επεξεργασίας.
Επιπλέον, σε περίπτωση που λόγω των μέτρων για τον κορονοϊό, πραγματοποιηθεί δεύτερη δικαστική ακρόαση γραπτά αντί προφορικά, μπορεί να χορηγηθεί επίδομα ακρόασης. Όταν δε υποβληθεί αίτηση για τον προσδιορισμό αποζημίωσης επιπλέον ωρών μπορεί  κατ’ εξαίρεση, να δηλωθεί μία επιπλέον  ώρα εάν χρειαστεί.

Για τους αυτοαπασχολούμενους επιχειρηματίες, συμπεριλαμβανομένων πολλών δικηγόρων, είναι επίσης δυνατό να ζητηθεί οικονομική ενίσχυση (ελάχιστο κοινωνικό εισόδημα) από τον δήμο όπου διαμένουν για μία περίοδο έως 3 μήνες μέχρι του ύψους του ελάχιστου κοινωνικού εισοδήματος  και για περίοδο 3 μηνών. Το ερώτημα όμως είναι αν οι δικηγόροι που είναι αυτοαπασχολούμενοι επαγγελματίες  μπορούν επίσης να κάνουν χρήση αυτής της δυνατότητας όταν τα υπόλοιπα μέτρα (όπως αναφέρθηκαν παραπάνω) για την επόμενη περίοδο θα διασφαλίσουν ένα εισόδημα στο επίπεδο του ελαχίστου κοινωνικού εισοδήματος  καθώς αυτό, προφανώς, δεν επαρκεί για την κάλυψη των εξόδων γραφείου και την κάλυψη των προσωπικών δαπανών.
Η οικονομική κατάσταση του κοινωνικού νομικού επαγγέλματος (νομική βοήθεια) στην Ολλανδία - εκτός από την κρίση του κορονοιού - δεν είναι επίσης ανθηρή. Οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά τα μέτρα είναι πολύ πενιχρά, έτσι ώστε πολλοί δικηγόροι νομικής βοήθειας να σταματήσουν ή να μην μπορούν πλέον να πληρώσουν ούτε τις προσωπικές δαπάνες τους. Οι διαπραγματεύσεις διεξήχθησαν στο πλαίσιο αυτό και αποφασίστηκε από τον αρμόδιο υπουργό ότι για όλες τις αιτήσεις του 2019 θα διατεθεί ποσό 75 € χωρίς ΦΠΑ. Αυτό ήταν το αποτέλεσμα προηγούμενης συμφωνίας μεταξύ του αρμοδίου υπουργού και του Δικηγορικού Συλλόγου μετά από ανακοινωθείσα απεργία των δικηγόρων νομικής βοήθειας.

 Δεν παρέχονται ειδικές εξαιρέσεις από τον φόρο λόγω της πανδημίας (ενώ οισυνήθεις εξαιρέσεις είναι σημαντικά μειωμένες), εκτός από την αποδοχή καθυστέρησης πληρωμής ή για την κατάθεση υποβολής φορολογικών δηλώσεων

Οι δικηγόροι με μηνιαίο εισόδημα για την επόμενη περίοδο από τις προκαταβολές του Συμβουλίου Νομικών Βοηθειών το οποίο  αντιστοιχεί στο ελάχιστο κοινωνικό εισόδημα ανά μήνα, δεν μπορούν να ζητήσουν κοινωνική βοήθεια από τον Δήμο. Το ελάχιστο κοινωνικό εισόδημα για ένα άτομο είναι περίπου € 1219,09 καθαρά ανά μήνα. Για τα παντρεμένα ζευγάρια, περίπου € 1.653,65 καθαρά ανά μήνα. Το κόστος ανά μήνα μιας δικηγορικής εταιρείας είναι κατά μέσο όρο τουλάχιστον € 1000 ανά μήνα. Τα ιδιωτικά έξοδα ποικίλλουν. Ωστόσο, το χαμηλότερο μέσο ενοίκιο είναι περίπου 500 έως 600 ευρώ μηνιαίως. Το ασφάλιστρο υγείας ανέρχεται σε τουλάχιστον € 90 το μήνα.


ΙΣΛΑΝΔΙΑ
Το συνολικό πεδίο εφαρμογής των μέτρων θα μπορούσε να ανέλθει σε περισσότερο από 200 δις κορώνες, πράγμα που συνεπάγεται, αφενός, αναβολή των καταβληθέντων φόρων και άλλων εισφορών και, αφετέρου, αυξήσεις δαπανών και φορολογικές περικοπές άνω των 60 δις ευρώ. Επιπλέον, το Υπουργείο Οικονομικών θα στηρίξει την οικονομία με μειωμένα φορολογικά έσοδα και αυξημένες δαπάνες εξαιτίας των ασθενέστερων οικονομικών συνθηκών. Αυτά τα ευρείας βάσης μέτρα συμπληρώνουν τις αποφάσεις της Κεντρικής Τράπεζας για μείωση των επιτοκίων, των υποχρεωτικών ελάχιστων αποθεματικών και των αντικυκλικών κεφαλαιακών αποθεμάτων.
Τα μέτρα αποσκοπούν πρωταρχικά στην αντιμετώπιση της ανεργίας και της προσωρινής απώλειας προσωπικού εισοδήματος μέσω τμηματικών επιδομάτων ανεργίας, της πρόσβασης σε (ιδιωτικές) συνταξιοδοτικές αποταμιεύσεις τρίτου πυλώνα, της αναβολής πληρωμής φόρου εταιρειών και επιχειρησιακών δανειακών διευκολύνσεων για εταιρείες. Όταν οι άμεσες επιπτώσεις της πανδημίας θα έχουν αρχίσει να μειώνονται, οι αρχές θα δώσουν ισχυρή υποστήριξη στην αναζωογόνηση της οικονομίας με αυξημένες δημόσιες επενδύσεις που αποσκοπούν στην προώθηση της μακροπρόθεσμης αύξησης του ΑΕΠ, των φορολογικών περικοπών για την εργασία που πραγματοποιείται επιτόπου σε διάφορους χώρους εργασίας, και μια εκστρατεία μάρκετινγκ που επικεντρώνεται στην Ισλανδία ως τουριστικό προορισμό.
Οι πληρωμές σε αυτοαπασχολούμενους που βρίσκονται σε καραντίνα βασίζονται στο 80% του μέσου μηνιαίου εισοδήματός τους το 2019. Οι πληρωμές ανέρχονται σε μέγιστο ποσό 633.000 κορώνες το μήνα ή 21.100 κορώνες τη μέρα. Το μέσο εισόδημα βασίζεται στον μέσο όρο του εκτιμώμενου εισοδήματος που χρησιμοποιήθηκε ως βάση φορολόγησης μισθών το 2019.
 Οι αυτοαπασχολούμενοι πρέπει να έχουν αναφέρει σημαντική συρρίκνωση στον κύκλο εργασιών τους και μεταβολή του εκτιμώμενου εισοδήματός τους στο μητρώο εργοδοτών της Διεύθυνσης Εσωτερικών Εσόδων.
Ειδικά συμπληρωματικά ευεργετήματα για παιδιά θα καταβληθούν την 1η Ιουνίου 2020, ύψους 40.000 κορώνων ανά παιδί κάτω των 18 ετών, εάν η βάση φόρου εισοδήματος ενός μόνο γονέα ή του υψηλότερα αμειβόμενου συζύγου ή οικιακού συντρόφου, είναι μικρότερη από 11,1 εκ. κορώνες. Αν η βάση φόρου εισοδήματος είναι υψηλότερη, η συμπληρωματική πληρωμή επιδόματος τέκνου θα είναι 20.000 κορώνες. Αυτά τα ειδικά ευεργετήματα για παιδιά δεν θα θεωρούνται φορολογητέο εισόδημα.

ΕΣΘΟΝΙΑ
Η Εσθονία πρόκειται να θεσπίσει μια δέσμη οικονομικών μέτρων με στόχο τον μετριασμό των επιπτώσεων του κορωναϊού με συνολικό κόστος του πακέτου είναι 2 δισ. Ευρώ, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 7% του ΑΕΠ, και το κράτος θα σταματήσει προσωρινά τις συνεισφορές στο συνταξιοδοτικό ταμείο του δεύτερου πυλώνα, δήλωσε ο πρωθυπουργός της Εσθονίας, Γιούρι Ράτα. Οι αυτοαπασχολούμενοι υπόκεινται σε ένα εξελιγμένο μέτρο υποστήριξης ως προς την κοινωνική φορολόγηση. Δόθηκε εντολή στον Υπουργό Οικονομικών να αναπτύξει και να υποβάλει το σχέδιο συμπληρωματικού προϋπολογισμού για συζήτηση και λήψη απόφασης το αργότερο μέχρι τις 16 Απριλίου 2020.

ΓΑΛΛΙΑ
Καθώς η Γαλλία αναμετράται σε αυτό που ο Πρόεδρος Εμμανουέλ Μακρόν αποκάλεσε «πόλεμο» κατά του κορονοϊού, η κυβέρνηση ανακοίνωσε μια σειρά 25 μέτρων (ordonnances) που αποσκοπούν στη διατήρηση της οικονομίας της, στη διαφύλαξη της απώλειας θέσεων εργασίας και συνολικά στη μείωση των αρνητικών επιπτώσεων της επιδημίας στη γαλλική οικονομία, καθώς και ένα πακέτο ενίσχυσης ύψους 45 δισ. Ευρώ για να βοηθήσει τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους στη Γαλλία να αντιμετωπίσουν την επικείμενη οικονομική ύφεση. Οι αυτοαπασχολούμενοι και οι ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων ενδέχεται να δικαιούνται ένα πακέτο βοήθειας ύψους 1.500 ευρώ.
Οι εργαζόμενοι που δεν μπορούν να εργαστούν κατά τη διάρκεια του lockdown έχουν το δικαίωμα να διεκδικήσουν παροχές «μερικής ανεργίας» για να αυξήσουν τους μισθούς τους, ενώ οι εργοδότες πρέπει να κρατήσουν τις θέσεις εργασίας τους ανοικτές κατά τη διάρκεια του Lockdown..
Οι αυτοαπασχολούμενοι που ανήκουν είτε στην κατηγορία μικροεπιχειρηματιών (πρώην αυτοαπασχολούμενοι) είτε των ανεξάρτητων, μπορεί να δικαιούνται χρηματική αποζημίωση ύψους 1.500 ευρώ.
Τα χρήματα θα δοθούν από ένα «ταμείο αλληλεγγύης» ύψους 1 δισ. Ευρώ το οποίο η κυβέρνηση θα θέσει σε εφαρμογή για να ανταποκριθεί στην κρίση του κοροναϊού. Οι περιφερειακές αρχές, οι επιχειρήσεις και οι ασφαλισμένοι θα συνεισφέρουν στο ταμείο.
Ποιος παίρνει αυτή τη βοήθεια; Μόνο οι επιχειρήσεις που αριθμούν λιγότερους από 10 εργαζόμενους και αποκερδαίνουν λιγότερα από 1 εκατομμύριο ευρώ ετησίως θα είναι επιλέξιμες για το εν λόγω πακέτο βοήθειας.

Η επιχείρηση πρέπει επίσης να σημειώσει τουλάχιστον μία από τις ακόλουθες δύο προϋποθέσεις: α) Της ζητήθηκε να κλείσει κατά τη διάρκεια του lockdown για λόγους υγείας (όπως συνέβη σε πολλές επιχειρήσεις στον τομέα του τουρισμού, στον τομέα της εστίασης και σε άλλους) β) Το εισόδημα της επιχείρησης το Μάρτιο του 2020 ήταν μικρότερο του 70% σε σχέση με το Μάρτιο του 2019.

Η ρύθμιση αυτή αφορά μόλις και μετά βίας 600.000 μικρές επιχειρήσεις και αυτοαπασχολούμενους, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας.
Από αυτούς, 160.000 είναι στον τομέα της εστίασης, 140.000 είναι καταστήματα που δεν σχετίζονται με τρόφιμα και 100.000 στον τομέα του τουρισμού.

ΒΕΛΓΙΟ
Το Συμβούλιο Εθνικής Aσφαλείας (CNS) του Βελγίου στις 27 Μαρτίου 2020 αποφάσισε την επέκταση των μέτρων για τον περιορισμό της επιδημίας του Κορωνοϊού κατά δύο ακόμη εβδομάδες έως τις 19 Απριλίου, αφότου η Γαλλία είχε προβεί στην εφαρμογή του ίδιου χρονικού πλαισίου εφαρμογής των μέτρων, λίγες ώρες νωρίτερα. Οι Δικηγόροι εντός του πλαισίου εφαρμογής αυτών των μέτρων διατηρούν τη δυνατότητα να επικοινωνούν με τους κρατούμενους εντολείς τους, καθώς και να τους επισκέπτονται στους τόπους κράτησης, εφόσον τηρούνται οι κανόνες της απαιτούμενης απόστασης ασφαλείας ( social distance rules).
Αναφορικά με τα μέτρα στήριξης της Κυβέρνησης, οι αυτοαπασχολούμενοι που αντιμετωπίζουν δυσκολίες εξαιτίας των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας του Κορωνοϊού μπορούν να αιτηθούν την ένταξη τους στο πλαίσιο προστασίας του «νόμου γεφύρωσης» (droit passerelle), μιας προϋπάρχουσας προνοιακής πολιτικής, η οποία, λόγω της κρίσης του covid- 19, χαλαρώνει τις απαιτήσεις του νόμου αναφορικά με την πρoϋπόθεση της ανωτέρας βίας.

Ειδικότερα προβλέπεται:
«Οι αρχές δεν σας υποχρέωσαν να διακόψετε τη δραστηριότητά σας εν όλω ή εν μέρει, αλλά αναγκάζεστε να διακόψετε τη δραστηριότητά σας μετά από την επίθεση του ιού covid-19 για τουλάχιστον 7 διαδοχικές ημερολογιακές ημέρες. Πρόκειται, για παράδειγμα, για τους ελεύθερους επαγγελματίες που διακόπτουν τη δραστηριότητά τους λόγω καραντίνας, έλλειψης πόρων ή διάφορους λόγους οικονομικού ή οργανωτικού χαρακτήρα (που συνδέονται με το COVID-19).
Υπό τις κάτωθι προϋποθέσεις:
-Nα είναι κυρίως ανεξάρτητοι επαγγελματίες (περιλαμβάνονται φροντιστές, σύζυγοι φροντιστές ή έχουν κάνει πρόσφατα έναρξη εργασιών ) ή επικουρικώς, όταν οι νόμιμες εισφορές κοινωνικής ασφάλισης είναι τουλάχιστον ίσες με τις ελάχιστες εισφορές των αυτοαπασχολούμενων.
-Να είναι αυτοαπασχολούμενοι και υπόχρεοι για εισφορές κοινωνικής ασφάλισης στο Βέλγιο
-Να μην επωφελούνται από το εισόδημα αντικατάστασης.
Σημειώστε: σε αντίθεση με ορισμένους πυλώνες του παραδοσιακού «νόμου γεφύρωσης» (droit passerelle), δεν απαιτείται πιστοποιητικό του ONEM (Office national de l’Emploi) που να αποδεικνύει ότι δεν μπορείτε να επωφεληθείτε από παροχές ανεργίας για το «νόμο γεφύρωσης».

Ο νόμος « Droit Passerelle-Corona» προβλέπει την πληρωμή ολόκληρου του μηνιαίου ποσού για τον Μάρτιο και τον Απρίλιο:
1,291,69 ευρώ εάν δεν έχετε εξαρτώμενα άτομα.
1,614,10 ευρώ εάν έχετε οικογενειακή εξάρτηση.
Επιπλέον προβλέπονται ένα σύνολο πρόσθετων μέτρων προστασίας και αρωγής όπως:
- Αναβολή της καταβολής των κοινωνικών εισφορών για ένα έτος, χωρίς τόκους.
- Μείωση των προσωρινών εισφορών κοινωνικής ασφάλισης (για το έτος 2020, εάν το επαγγελματικό τους εισόδημα είναι κάτω από ένα από τα νόμιμα όρια).
- Απαλλαγή από τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης.
Οι κυρίως αυτοαπασχολούμενοι, οι συμβοηθούντες σύζυγοι και οι αυτοαπασχολούμενοι μαθητές (συμπεριλαμβανομένων όσων έχουν κάνει πρόσφατα έναρξη εργασιών), που δεν μπορούν να πληρώσουν τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης τους, μπορούν να ζητήσουν απαλλαγή από την εισφορά για το πρώτο και το δεύτερο τρίμηνο του 2020.
Η απαλλαγή από τις εισφορές μπορεί να ζητηθεί είτε για προσωρινές εισφορές είτε για τη συμπληρωματική εισφορά που οφείλεται μετά την τακτοποίηση του επαγγελματικού εισοδήματος.
-Οι αυτοαπασχολούμενοι εργαζόμενοι που είναι ανίκανοι προς εργασία επί τουλάχιστον 8 ημέρες δικαιούνται από την πρώτη ημέρα επίδομα ανικανότητας προς εργασία που οφείλεται από το σύστημα ασφάλισης υγείας.

ΡΟΥΜΑΝΙΑ

Σε περίπτωση που οι εργοδότες αναστέλλουν τις ατομικές συμβάσεις εργασίας (τεχνητή ανεργία), χορηγούνται στους πληγέντες εργαζόμενους αποζημιώσεις (ανερχόμενες  στο 75% του βασικού μισθού που αντιστοιχεί στη θέση που κατέχουν)   και βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό για την επιδότηση της ανεργίας, αλλά όχι περισσότερο ότι το 75% του μέσου ακαθάριστου μισθού (που τώρα ανέρχεται στα 5.429 RON με αποτέλεσμα να καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό έως και   4.071,75 RON.
 Υπάρχουν δύο κατηγορίες εργοδοτών που επωφελούνται από αυτές τις διατάξεις:
· Οι εργοδότες που διακόπτουν πλήρως ή εν μέρει τη δραστηριότητά τους με βάση τις αποφάσεις που εκδίδουν οι αρμόδιες αρχές, κατά την κατάσταση έκτακτης ανάγκης και κατέχουν το Πιστοποιητικό για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης που εκδίδεται από το Υπουργείο Οικονομίας, Ενέργειας και Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος
 · Οι εργοδότες που μειώνουν τη δραστηριότητά τους μετά από τις επιπτώσεις της επιδημίας COVID-19 και δεν έχουν την απαραίτητη οικονομική δυνατότητα να πληρώσουν όλους τους υπαλλήλους τους, για το 75% κατ 'ανώτατο όριο των εργαζομένων της εταιρείας, που έχουν ενεργές ατομικές συμβάσεις  εργασίας  όταν ο GEO τεθεί σε ισχύ (με την προϋπόθεση ότι η εταιρεία σημείωσε μείωση εσόδων (του προηγούμενου μήνα) κατά τουλάχιστον 25% σε σύγκριση με το μέσο εισόδημα από την περίοδο Ιανουαρίου 2020 έως Φεβρουάριο του 2020).

ΙΡΛΑΝΔΙΑ
Η Ιρλανδία ανέστειλε τις πληρωμές φόρων για επιχειρήσεις που πλήττονται αρνητικά αρχικώς για χρονικό διάστημα τριών μηνών, ενώ η κρίση εξελίσσεται. Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν στις 13 Μαρτίου 2020 για να ενισχύσουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα πρέπει να επεκταθούν σε όλες τις επιχειρήσεις και όχι μόνο στις οντότητες με ετήσιο κύκλο εργασιών μικρότερο από 3 εκατομμύρια ευρώ. Λήφθηκαν και άλλα μέτρα που περιλαμβάνουν την επιτάχυνση της επεξεργασίας επιστροφής οφειλόμενων φόρων σε επιχειρήσεις, αυτοαπασχολούμενους και ιδιώτες.

ΜΑΛΤΑ
Επιχορήγηση ύψους 350 ευρώ ανά υπάλληλο σε εταιρείες που έχουν υπαλλήλους σε υποχρεωτική καραντίνα.
Δύο μήνες επιπλέον άδειας μετ' αποδοχών με ανώτατο όριο αποδοχών 800 ευρώ το μήνα θα δοθούν σε έναν από τους συζύγους (οι οποίοι εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα και δεν μπορούν να εργαστούν εξ αποστάσεως), ώστε ο / η σύζυγος να μπορεί να μείνει στο σπίτι με τα τέκνα.
Τα άτομα των οποίων η πλήρης απασχόληση έχει τερματιστεί με ισχύ από την 9η Μαρτίου 2020, θα επωφεληθούν από μια προσωρινή αύξηση του επιδόματος ανεργίας με ανώτατο όριο τα € 800 μηνιαίως.
Οι εταιρείες που έχουν τεθεί σε πλήρη αναστολή των δραστηριοτήτων τους θα δικαιούνται επιχορήγηση ισοδύναμη με μισθό δύο ημερών ανά εβδομάδα και με ανώτατο όριο μισθού 800 ευρώ.
Το παραπάνω μέτρο θα ισχύει και για τους αυτοαπασχολούμενους που είναι ιδιοκτήτες της επιχείρησής τους και ως εκ τούτου θα είναι επίσης επιλέξιμοι για επιχορήγηση ισοδύναμη με μισθό δύο ημερών ανά εβδομάδα (βάσει υποτιθέμενου μηνιαίου μισθού 800 ευρώ). Αυτοί οι αυτοαπασχολούμενοι που έχουν τους δικούς τους υπαλλήλους λαμβάνουν επιχορήγηση ισοδύναμη με τριήμερο μισθό ανά εβδομάδα (με βάση ένα υποτιθέμενο μηνιαίο μισθό 800 ευρώ).
Σε εκείνες τις περιπτώσεις όπου οι δραστηριότητες μιας επιχείρησης έχουν μειωθεί τουλάχιστον κατά 25%, οι εργαζόμενοι θα λάβουν επιδότηση ισοδύναμη με μισθό 1 ημέρας την εβδομάδα (βάσει μηνιαίου μισθού 800 ευρώ).
Τα άτομα με αναπηρίες που δεν μπορούν να εργαστούν από το σπίτι και αποφασίσουν να σταματήσουν την εργασία τους λόγω ανησυχιών για την υγεία τους δικαιούνται 800 ευρώ μηνιαίως για συγκεκριμένη χρονική περίοδο.



ΙΤΑΛΙΑ:
Η Ιταλία υιοθέτησε το “Whatever it Takes”(Cura Italia) «O,τι χρειαστεί» το οποίο αποτελεί μια σειρά απο μέτρα προκειμένου να αντιμετωπίσουν την κρίση του Covid-19 στην Ιταλική οικονομία και στον τομέα της εργασίας. Τα μέτρα έχουν ως εξής:
1) Ειδικές άδειες είτε επ’ αμοιβή είτε όχι για γονείς εργαζόμενους και εργαζόμενους που φροντίζουν μέλη της οικογενείας με ειδικές ανάγκες,
2) Οικονομική ενίσχυση για εταιρείες που αγοράζουν συσκευές και εξοπλισμό προστασίας,
3) Τη δυνατότητα να κάνουν αίτηση για επιπλέον χρηματοδότηση που προκλήθηκε από την «έλλειψη εργασίας λογω COVID-19».
Για τους δικηγόρους, είτε έμμισθους είτε αμίσθους, έχει προβλεφθεί η καταβολή 600 ευρω.

ΙΣΠΑΝΙΑ
Στην Ισπανία, στην περίπτωση αναστολής των συμβάσεων εργασίας ή μείωσης των ωρών εργασίας λόγω ανωτέρας βίας,  απαλλάσσονται της υποχρέωσης καταβολής εργοδοτικών εισφορών της Κοινωνικής Ασφάλισης οι εταιρείες που απασχολούν λιγότερους από 50 εργαζομένους. Για τις εταιρείες που έχουν 50 ή περισσότερους εργαζόμενους, οι εταιρείες απαλλάσσονται  του 75% των οφειλόμενων εισφορών κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Οι απαλλαγές αυτές ισχύουν υπό τον όρο από τη διατήρηση των θέσεων εργασίας από την Εταιρεία για τους επόμενους 6 μήνες από την επανενεργοποίηση της κανονικής δραστηριότητας της εταιρείας
Οι εργαζόμενοι θα δικαιούνται του επιδόματος ανεργίας ακόμα και στην περίπτωση που δεν συμπληρώνουν την απαιτούμενη ελάχιστη χρονική περίοδο ανεργίας. 
Η εξ αποστάσεως εργασία συνίσταται σφόδρα από την πλευρά της Κυβέρνησης.
Οι υποχρεώσεις πρόληψης επαγγελματικού κινδύνου θα θεωρούνται ότι πληρούνται από την Επιθεώρηση Εργασίας υπό την προϋπόθεση ότι κάθε εργαζόμενος εκτελεί αυτοαξιολόγηση.
Μέτρα σχετικά με το δικαίωμα  εργαζομένων επιφορτισμένα  με τη φροντίδα εξαρτώμενων μελών της οικογένειάς τους: Αυτοί οι εργαζόμενοι (δηλαδή εκείνοι που έχουν παιδιά σε αναστολή λειτουργίας των σχολικών τους μονάδων) μπορούν να προσαρμόσουν τις συνθήκες εργασίας τους και να μειώσουν το ωράριο εργασίας υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες λόγω του COVID-19. Σημειώστε ότι ο εργαζόμενος δικαιούται να καθορίσει την προσαρμογή του ωραρίου εργασίας.

Ειδική μείωση των ωρών εργασίας: Οι εργαζόμενοι οι ασκούντες την επιμέλεια τέκνου κάτω των 12 ετών ή ατόμου με αναπηρία που δεν εκτελεί μισθωτή εργασία θα δικαιούνται μείωση των ωρών εργασίας έως και 100%. Ο μισθός των εργαζομένων θα μειωθεί αναλογικά της μείωσης των
ωρών εργασίας . Ο εργαζόμενος οφείλει να ενημερώσει την εργοδότρια εταιρεία προ 24ωρου.


ΕΛΒΕΤΙΑ
Το Ελβετικό Ομοσπονδιακό Συμβούλιο έχει εκδώσει μέτρα για την άμβλυνση των οικονομικών συνεπειών του κορονοϊού (COVID-19). Οι εργαζόμενοι που δεν μπορούν πλέον να εργάζονται επειδή (α) πρέπει να μένουν στο σπίτι για να φροντίζουν τα παιδιά τους ή (β) βρίσκονται σε αυτοπεριορισμό, είναι επιλέξιμοι για την ομοσπονδιακή αποζημίωση ("Erwerbsersatz"). Παρόμοια αποζημίωση διατίθεται για αυτοαπασχολούμενους που αδυνατούν να εργαστούν λόγω κλεισίματος της επιχείρησής τους ή της απαγόρευσης δημοσίων εκδηλώσεων.

Οι γονείς, οι οποίοι αναγκάστηκαν να σταματήσουν ή να μειώσουν την εργασία τους λόγω αναστολής της λειτουργίας των σχολείων των παιδιών τους, είναι επιλέξιμοι για αποζημίωση εφόσον ήταν τότε ασφαλισμένοι στην ελβετική κοινωνική ασφάλιση (είτε ζουν είτε εργάζονται στην Ελβετία) και ήταν μισθωτοί εργαζόμενοι ή ελεύθεροι επαγγελματίες.

Η αποζημίωση μπορεί να ζητηθεί από τις 19 Μαρτίου 2020 και έπειτα, έως ότου βρεθεί λύση για τη φροντίδα των παιδιών ή έχουν σταματήσει τα μέτρα κατά του κορονοϊού. Η αποζημίωση ανέρχεται στο 80% του μέσου ακαθάριστου ε
ισοδήματος, με ανώτατο όριο τα 196 ελβετικά φράγκα ανά ημέρα. Κάθε γονέας δικαιούται αποζημίωση μεμονωμένα, ωστόσο, για κάθε ημέρα φροντίδας καταβάλλεται μόνο μία αποζημίωση.

Η Κυβέρνηση ανακοίνωσε επίσης ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αυτοαπασχολούμενοι θα αποζημιώνονται για την εργασία που χάθηκε εξαιτίας της εξάπλωσης του ιού. Θα τους καταβληθεί το 80% του ημερομισθίου τους, με ανώτατο όριο τα 196 ελβετικά φράγκα ανά ημέρα.

Επίσης, ανακοινώθηκε η παράταση της προθεσμίας κατάθεσης για τις ατομικές φορολογικές δηλώσεις για το 2019 και η απαλλαγή από την καταβολή άμεσων ομοσπονδιακών φόρων. Επιπλέον, το Ελβετικό Ομοσπονδιακό Συμβούλιο ανακοίνωσε ότι για τις ομοσπονδιακές πληρωμές φόρου εισοδήματος που οφείλονται μεταξύ της 1ης Μαρτίου 2020 και της 31ης Δεκεμβρίου 2020, δεν θα εισπράττονται τόκοι υπερημερίας σε περίπτωση καθυστέρησης της πληρωμής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου